Jangan jeling2 saje, Follow lah Saye...

Monday 23 April 2012

U R My Mr.Right 3


BAB 3




Lambatnya mamat mangkuk cina tu nak sampai. Dah dekat setengah jam aku jadi tiang bendera dah karat kat sini. Hisy, nie yang buat aku malas nak tunggu nie. Cop-cop, korang mesti ingat aku nak gi dating dengan mamat mangkuk cina tu kan? Please lah. Aku tunggu dia sebab denda tu lah. Kalau tak, tak ingin aku nak tunggu dia. Hari tu, aku jumpa dia kat library. Dia pun duk ugut-ugut aku. Than dia cakap sabtu ni, tunggu dia kat depan rumah aku, pukul 10am. Sekarang ni dah 10.30am dah. Geram jer. Janji melayu betul mamat mangkuk cina nie. Okay sya, lagi 10minit. Kalau dia tak datang, ko blah jer.

PIN PIN.....

“ Owh mummy ko blah!” latah aku. Terkejut mak okay. Hisy, bila lah penyakit melatah aku nak baik ni. Dah kronik sangat nie. Agak-agak ada ubat tak untuk penyakit nie?

“ Awak sorry yer. Jalan jem. Sorry sangat-sangat” dia minta maaf dengan kedua-dua tangannya ke dada. Siap buat muka 1 sen pulak tu. Nasib baik tak berlutut depan aku. Kalau tak, mesti orang ingat dia tengah propose kat aku nie n lagi satu, jangan lah buat muka macam tu. Cute sangat tau. Nanti kalau jadi apa-apa kat awak, jangan nak salahkan saya okay? Hihihi. Kalau kauorang nak tau mamat mangkuk cina ada iras-iras korean sikit. Rambut ala-ala hero Naughty Kiss, mata sepet, hidung mancung, putih melepak macam burung gagak kena clorox and badan boleh tahan jugak lah. Jangan salah faham yer, tengok daripada luaran sajer tau. Hehehe.

“ Awak, saya tau lah saya nie handsome macam pelakon korea. Awak tak payah lah nak pandang saya macam tu. ” kata mangkuk cina sambil sengih-sengih.

“ Perasan. Saya tengok belakang awak tu lah. Ada lalat tengah melintas jalan” jawab ku selamba.

“ Lalat boleh melintas jalan ke? Tak tahu pulak saya. By the way, sejak bila pulak lalat start berjalan?”

“ Awak.... kalau nak cover pun, cari lah ayat yang sesuai sikit. Better luck next time okay.” sambungnya lagi.

Pap... Jatuh terus muka aku ke bawah. Kantoi. Padan muka ko sya. Tu lah lain kali nak cover pun agak-agak lah sikit. Ade ker cakap tengah tengok lalat melintas jalan. Hentam keromo betul lah ko nie.

“ Yang awak tertunduk dari tadi tu kenape? Cari cacing tengah menari pulak ker? Cepat lah masuk dalam kereta.”

“ Ye lah. Saya nak masuk lah nie.” aku masuk bahagian penumpang belakang. Aku memegang pintu untuk menutupnya tapi kenapa pintu nie berat sangat yer? Sudah ku tarik banyak kali tapi tak tertutup jugak. Nape sih?

“ Ehem ehem. Aiii, takkan awak nak saya jadi driver awak kot. Mahal tu gaji kalau nak saya jadi driver awak. Meh, duduk depan” katanya sambil menongkat kepalanya kat pintu kereta. Patut lah tak boleh tutup tadi. Tapikan takkan mamat mangkuk cina nie berat sangat? Watever. Aku turun semula daripada belakang dan terus memboloskan diri ke dalam kereta. Kali nie, betul-betul seat sebelah driver. Hehehe. Dia pulak memboloskan diri ke bahagian driver seat.
“ Awak.”

“ Ye saya” jawab ku.

“ Awak tak takut ker naik kereta dengan saya? Awak tu bukannya kenal sangat dengan saya pun. Baru jumpa dua kali kot. Saya rasa nama saya pun awak tak tau kan?”

“ Kot-kot saya ada niat nak culik awak atau nak tarik awak masuk semak ker. Siape tau. Tak takut ker?”

GULP.... Aku menelan air liur. Rasa macam ade batu tersekat kat tekak jer. Takkan dia nak culik aku kot atau dia nak tarik aku masuk semak... tapikan sya, kalau dia memang ade niat cam tu kat ko macamne? Hisy, macamane nie? Takkan nak terjun dari kereta. Takpe-takpe, biar aku send mesej SOS kat anum. Bijak-bijak ko nife sya. Aku meraba beg belakang aku mencari henset .

“ Mane aku letak henset aku nie” bisik aku.

“ Awak cari apa? Henset ker? Tu hah, kat atas riba awak tu.”

“Thanks” macamane dia boleh tau nie? Aiks, malunye. Macamne boleh tak perasan henset ade kat riba aku. Cepat-cepat aku send mesej kat anum mengatakan yang aku kuar dengan seorang mamat nie. Siap bagi no plat kereta dia lagi. Hehehe. Safety first. Tapikan betul jugak mamat nie cakap tadi, nama dia pun aku tak tau apatah lagi asal-usul dia. Agak-agak dia bawa aku ke mane yer?

“ Awak!”

“Ye saya” jawab ku

“ Awak takut ker?”

“Tak de lah. Mane ade saya takut, tengok still can smile lagi” jawab ku sambil menayangkan gigiku. Padahal dalam hati, dup dap dup dap. Jantung nie elak suicide keluar jer.

“ Awak tak payah lah takut. Saya takkan buat ape-ape kat awak. Lagi pun, u are not my taste.” kata nya selambe.

Ingat aku heran sangat lah dengan muka dia tu. Please lah. Tak hingin aku. Nak muntah biru aku rase. Perasan jer lebih.

Masing-masing mendiamkan diri. Melayan perasaan. Sekali-kala ade jugak main jeling-jeling antara satu sama lain tapi mulut tetap terkunci.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><

Kereta mamat mangkuk cina memasuki perkarangan rumah yang sangat besar. Macam mahligai pun ade. Ade beberapa buah biji kereta mewah tersadai di perkarangan rumah itu.

“ Perghh, loaded jugak mamat nie yer. Ntah-ntah rumah kawan dia. Kalau rumah kawan dia pun best jugak, boleh lah aku jeling-jeling manja kat kawan dia tu. Uish, gatal betul ko nie sya. ” gumamku dalam hati.

“ Tak nak turun ker? Takkan nak kena ade orang bukak pintu baru nak turun.” kata nyer.

“ Ekk, ekk... Nak kena turun jugak ker?”

“ Yea. Cepat lah..” kata nya sambil menayangkan muka sombong nya. Kerek betul lah mamat nie.

Mamat tu terus berjalan tinggalkan aku yang terkebil-kebil buka pintu.

“ Awak, tunggu lah saya!” terkedek-kedek aku mengejar dia dari belakang.

“ Cepat lah”

Gedebuk. Muka aku selamat mendarat di belakang badan mamat tu.

“ Awak nie jalan mata letak kat mane huh?? Mata letak kat tapak kaki kot. Tu yang sampai langgar orang.” marah nya.

“ Sorry yer. Tak sengaja. Tapi bukan salah saya pun. Salah awak jugak. Siape suruh brek tak bagi signal? Kan dah accident.”

“ Huh, menjawab jer kerja. Dah, cepat masuk” arah nya.

Mak aih, besarnya rumah. Serius, nie lah first time aku masuk rumah besar macam nie. Perghh.
Rumah pakcik aku kat kampung tu pun tak besar macam nie. Rumah mamat nie 10 kali ganda besar daripada rumah pakcik aku tu. Tiba-tiba rase rindu pulak kat pakcik and makcik aku. Mesti diorang tengah tunggu aku call diaorang. Balik rumah nie, nak call diorang lah. Hehehe.

“ Awak nie memang suka berangan ekk?”

“ Awak!!” jeritnyer

“ Ye saye! Nape awak??” terkejut mak okay.

“ Susah betul lah dengan orang sakit jiwa macam awak. Saya tanye, awak nie memang suka berangan ker?”

Tak makan saman betul. Ikut sesedap mulut dia jer cakap aku sakit jiwa. Memang nak kena ngan aku.

“ Tak lah. Once in a while jer” jawab ku selambe.

“ Duduk dulu kat sini” arah nya sambil berlalu meninggalkan aku. Pergi mane ntah.

Soft nya sofa nie. Katil kat rumah sewa aku pun tak selembut nie. Memang nasib badan kot. Orang kaya lah katakan.

“ Well, toilet rumah nie lah awak kena cuci selama seminggu. Kat atas ade lima buah bilik air and kat bawah ade dua buah. Amacam? Okay tak?” katanya

“ Nape sikit sangat bilik air rumah awak yer? Nape tak suruh saya cuci bilik air rumah sebelah sekali?”

“ Kalau awak nak basuhkan, saya on je. Nanti saya deal ngan apek sebelah rumah saya tu.”
“ Jom.” ajaknya seraya menarik tangan aku. Macam terkena elektric shock je. Nasib baik rambut aku tak terpacak.

“ Awak, boleh tak lepaskan tangan saya?”

“ Opss, sorry. Tak sengaja.” ahh sudah, macamane boleh tak perasan yang aku tertarik tangan dia nie. Malu wooo... Buat bodoh sudah.

“ Okay, nie bilik mama and papa saya.” tunjuk nya sambil membukakan pintu bilik itu.

Wow, cantik gila bilik nie. Macam bilik pasangan baru kahwin. Tema merah, hitam dan putih. Memang matching.

“ Sebelah nie pulak bilik adik lelaki saya. Rasanya tak payah buka pintu bilik dia kot sebab dia tengah tidur lagi tu”

Aikz, matahari dah naik atas kepala pun boleh tidur lagi ker? Tak rasa panas? Lupa pulak, orang kaya macam dia nie mesti pasang air-conditioner.

“ Nie pulak bilik adik perempuan saya” berjalan menuju ke sebuah bilik berhadapan dengan bilik adik lelakinya. Mamat mangkuk cina memulas tombol pintu yang tersangkut sebuah tag ' this is aniqa's territory”. Comelnya. Tema bilik nie pulak pink. Semuanya pink. Budak perempuan, biasalah.

“ And, this is my room.” katanya sambil menolak pintu bilik tersebut.

OMG, bilik nie memang fabulous, awesome, cantik dan etc. Hehehe. Tema hitam dan putih. My favorite colour. Ternganga mulut aku tengok bilik nie.

“ Tutup sikit mulut awak tu. Masuk nyamuk, bertelur kat perut awak tu baru tau”

“ Jom masuk” sambung nya.

“ Takpe lah, saya tengok dari sini jer” malu lah nak masuk bilik budak lelaki. Sebelum nie, aku tak pernah masuk bilik lelaki kecuali bilik anak pakcik aku, Hafiz. Dia tu dua tahun lebih tua daripada aku. Ramai orang pernah cakap kitaorang nie macam kembar siam tapi tak berape siam. Hehehe. Hafiz sekarang kat jepun. Tengah sambung belajar. Rindu sangat kat dia.

“ Awak.....” panggil mamat mangkuk cina sambil memetik jarinya di hadapan mata ku. Sah-sah berangan lagi lah nie.

“ Yea saya” bagaikan baru tersedar daripada mimpi.

“ Jom masuk, saya takkan buat ape-ape kat awak. Saya kan dah cakap awak nie bukan taste saya.”

“Yea lah tu” perlahan-lahan aku melangkah memasuki bilik mamat tu. Ade katil king size bercadar hitam dan berbunga putih. Sebelah katil tersebut ade beberapa buah biji batu sederhana besar warna putih. Setahu aku, itu batu crystal. Crystal lamp kot. Than ade walking wardrobe warna hitam putih juga. Terdapat sebuah rak buku. Mamat nie suka baca buku jugak ker? Than sebelah rak buku tersebut terdapat sebuah meja study , ade jugak sebuah sofa jugak berwarna hitam putih dan tak terlupa sebuah toilet yang aku kena cuci setiap hari selama seminggu.

“ Awak duduk kat sofa tu diam-diam. Saya nak gi washroom kejap”

“ okay” jawab ku ringkas

Mataku melilau keseluruh bilik tersebut dan tiba-tiba stop disebuah frame gambar yang terletak cantik di atas meja study. Aku berjalan menuju ke meja study itu dan mengambil frame gambar dari meja study itu. Gambar mamat mangkuk cina dengan family dia. Happy family. Sebelah frame tersebut, terdapat beberape buah buku. Terdapat huruf TDQ ditepi semua buku tersebut. Name makwe dia kot. Hehehe. Ada lagi satu buku, tapi di isolate daripada buku-buku lain. Cover buku tu warna hitam. Macam diary. Atas buku tu terukir nama Tengku Daniel Qayyum. Nama dia ker? Owh, baru aku faham sih. TDQ tu nama dia lah. Cop-cop, dia nie tengku ker? OMG..

“ Saya kan suruh awak duduk diam-diam kat sofa tu yang awak gi merayap sampai ke meja study saya tu kenape?”

“ Errr.... saya tengah tengok foto nie. Sorry, saya ambik tanpa kebenaran awak” jawabku jujur.

“ Takpe. Tapi lain kali, jangan buat lagi. Anyway, tu picture family saya. Papa, mama, Aniq, Aniqa dan saya.”

“ Owh, okay.” sebenarnya aku tak tau nak jawab ape. Aku masih blur-blur pasal nama tengku tu. Nak tanya ke tak nak, nak tanya ke tak nak?

“ Awak, nak tanya sikit boleh?”

“ Apadia?”

“ Nama awak Tengku Daniel Qayyum ker?”

“ Yup. Awak tengok kat diary saya ker?”

“ Saya tak baca pun diary awak. Saya tertengok.” jawabku cemas. Takut kena tuduh macam-macam.

“ Ade saya cakap awak baca diary saya?”

“ Tak....”

“ Awak, nak tanya lagi. Tengku yang ade depan name awak tu, betul-betul gelaran tengku ker atau mama ngan papa awak letak name tu saje-saje?”

“ Awak nie memang kelakar lah. Soalan cepu perak tau awak bagi nie. Betul-betul gelaran tengku lah. Nama papa saya Tengku Iskandar tau. Jangan main-main” bantai gelak Tengku Daniel Qayyum dengan soalan aku tu.

“ So, saya kena panggil awak tengku lah yer?” soalan tak berapa pandai lagi.

“ Yup. U have to call me tengku start from now on. Understand?”

“ Okay awak...opss, terlajak... okay Tengku.”

Tengku Daniel Qayyum hanya tersenyum melihat telatah Nur Aleesya Areena. Comel jugak dia nie. Kelakar pulak tu. Main hembus jer semua.

“ So, awak kena datang rumah saya start from next monday, okay?” kata Tengku Daniel Qayyum.

“ Untuk ape Tengku?”

“ Dating ngan saya.” selambe jer Tengku Daniel Qayyum jawab.

“ Huh??” terkejut beruk plus cipan. Nie kalau aku tengok muka aku kat cermin, mesti cermin tu pecah. Hisy-hisy, parah nie.

“ Untuk cuci toilet rumah saya lah habis untuk ape lagi.”

“ Ohhhhh” jawab ku.

“ Awak ade transport ker nak datang sini?” soal Tengku

“ Takde” jawabku ringkas.

“ Kalau macam tu, driver saya akan fetch awak lepas abis kelas. Okay?”

“ Okay.”

“ Dah jom saya hantarkan awak balik”

“ Okay”

Dalam kereta, masing-masing melayan perasaan. Hanya suara dj radio yang non-stop itu sahaja yang kedengaran. Begitu lah keadaan sampai Tengku dan sya selamat sampai ke destinati mereka.


No comments:

Post a Comment